piątek, czerwca 26, 2009

Problemy z serwerami WMS Geoportalu

Przez ostatnie kilka dni serwery WMS państwowego Geoportalu sprawiały swoim użytkownikom więcej problemów niż zwykle. Bo o ile do powolnego działania czy krótkich przerw w dostępie już chyba wszyscy zdążyli się przyzwyczaić, to na całkowity "pad" serwisu mało kto był przygotowany.
Jak się jednak okazało, serwery nadal działają, zmieniły się "tylko" ich adresy - zamiast dotychczasowego i niedziałającego już maps.geoportal.gov.pl nowe url mają postać sdi.geoportal.gov.pl. Oczywiście nikt ze strony Geoportalu nie raczył poinformować o tym jakże drobnym szczególe poza zdawkowym "trwają prace konserwacyjne". (Może po prostu zapomnieli... tak samo jak do dziś nikt nie pamięta, by wypełnić puste strony Regulamin, Polityka Prywatności czy FAQ. Wstyd)

Kolejną niespodzianką było całkowite przejście na wersję 1.3.0 standardu WMS i wyłączenie obsługi starszej wersji 1.1.1, co dla wielu użytkowników/programów również oznaczało niemożność pobrania danych z serwera. Podobnie jak z adresami nikt nie poinformował o jakichkolwiek zmianach.

Na koniec zaś, nawet jeśli udało się połączyć z WMS, to okazywało się, że w odpowiedzi zamiast mapy dostawało się pusty obrazek z logiem... (Obecnie wygląda na to, że były to jedynie chwilowe kłopoty - mapy ładują się OK.)
EDIT: Niestety, problem ten cały czas występuje :|


Na osłodę dodano za to nowy serwer z Państwowym Rejestrem Nazw Geograficznych (PRNG) - http://sdi.geoportal.gov.pl/gm_wms_prng/request.aspx
(nowy serwer oraz nowe adresy istniejących dodałem do listy)

Poprawiono również nadmierną kompresję dla map w formacie jpg - teraz nie przyprawiają już o ból oczu :)
Wystarczy porównać: z lewej kawałek orto pobrany w listopadzie 2008, z prawej ten sam kawałek z czerwca br.
tym razem za bardzo przesadzono chyba z wyostrzaniem, ale i tak wygląda to 100 razy lepiej, niż to co było (choć wiąże się to ze zwiększeniem wagi pliku - w tym przypadku z 24 do 45KB)

5 komentarzy:

Major pisze...

Witam,
Mam problem z WorldWindem. Od jakiegoś czasu nie działają mi mapy z Geoportalu. Po zmianie adresu na sdi. przez jakiś czas było ok, jednak niedługo później jedyne co dostawałem z serwera, to pusty obrazek z logo.

Odinstalowałem więc Worldwinda, ściągnąłem najnowszą wersję i żeby było śmiesznie teraz nawet nie chce się połączyć z serwerem (pasek ładowania w prawym dolnym rogu stoi).

Niestety nie mogę wkleić tu kodu mojego pliku xml, ale jest on właściwie identyczny z tym: http://emka.neostrada.pl/ww/geoportal.xml tylko zmieniłem wersję na 1.3.0 (jeszcze w zeszłym roku - wszystko działało OK).


Z góry dziękuję za pomoc

Major pisze...

Update:

Korzystając z pliku: http://emka.neostrada.pl/ww/geoportal.xml

Działa kataster i PRG, natomiast przy Mapach Topo dostaje puste obrazki z logo a przy Orto, sozo i hydro Worldwind nie może się w ogóle podłączyć

m_k pisze...

To nie jest problem z World Windem, ale z Geoportalem (a dokładnie z jego WMS), który wszędzie (nie) działa równie beznadziejnie...

Major pisze...

Cóż, ostatnio zaczęła działać warstwa Ortofoto, może coś ruszy z topo w najbliższym czasie.

Jak mówią, nadzieja umiera ostatnia...


Ciekaw jestem tylko czy dlaczego WMS działa tak kiepsko, może to polityka firmy bo się boją, że ktoś im mapy po kawałku wyniesie ;).

Pluje sobie w brodę, bo miałem w cache'u Worldwinda z 8gb obrazów i map z geoportalu, ale wywaliłem wszystko z braku miejsca na dysku a teraz została mi tylko badziewna przeglądarka na stronie geoportalu...

Anonimowy pisze...

Witam, praca z Geoportalem przypomina drogę przez mękę. Dlatego mam pytanie: czy istnieje jakaś płatna alternatywa w dostępie do serwerów WMS dla Poslki? Z Geoportalu otrzymałem odpowiedź, że oni nie przewidują takiej usługi. Ale może jakaś prywatna to robi?

Pozdrawiam
Marcin